tiistai 24. syyskuuta 2019

"Hippa!"

"Ekku, odota!" Chai huusi. Hänen äänestään kuuli naurun. Vilkaisin taakseni.
"Älä ny, Omppu on laiska! Ota kiinni" nauroin takaisin. Istuin ravin keinuvaa vauhtia. Meillä oli hippaleikki menossa. 

Tilalla ei ole varsinaista kentää, joten olimme tulleet Ompun kanssa Heikki-naapurin pellon reunalle ratsastamaan. En ollu saanut treeniä edes alkuun, kun Chai jo oli kävellyt paikalle kädet taskuissa. Hän oli jäänyt katselemaan, kuinka yritin saada oria keskittymään edes hetken verran. Olin yrittänyt väistöjä, asettamista ja vaikka mitä, mutta kentän puuttuminen häiritsi liikaa. Niinpä olin kerännyt ohjat ja huutanut 'hippa'.

Osiris c,juuripersilja

"Tää on ihan epäreilu hippa!" Chai huusi. Minusta tuntui, että hän jaksoi juosta iäisyyden. Katsomatta taakse, nostin orilla laukan ja käänsin ympäri. Ompun harja heilui mennessä ja hevonen innostui. Laukkasimme Chain ohi, käännyimme ja palasimme Chain viereen. Laskin käynnin ravin kautta. Chai oli jäänyt katselemaan mitä teimme, mutta näki heti tilaisuuden etumatkaan. Hän räjähti matkaan. Painoin pohkeet orin kylkiin.

Chai oli jaksanut juosta koko matkan kotiin, ja voittanutkin. Tietysti olin antanut hänen voittaa; ravasimme Osiriksen kanssa vain hänen takanaan. Nyt poika puuskutti tallin ovea vasten. 
"Sä voitit, jeee! Saat mennä keittää kahvit palkinnoks. Mä käyn viemässä tän takasi tarhaan."
"Mä tuun kans" Chai sanoi ja työnsi painonsa takaisin jaloilleen. Päästin ohjista irti ja annoin Chain taluttaa minut pihan poikki, Osiriksen kulkiessa pää alhaalla.

"Tää on tosi reilu hippa. Joskus uudestaan" sanoin.
"Joo, jos mä saan edes pyörän!"
"No mitä, mitä sä muka sillä tekisit?" nauroin. Chaikin nauroi ja avasi portin. Osiris käveli sisään ja minä laskeuduin alas. Riisuin nopeasti satulavyön ja suitset orin päältä, jotta tämä pääsisi menemään.
"Nyt sitä kahvia. Tulee kohta kiukku kuules" sanoin ja kävelin satula sylissäni takakenossa ulos tarhasta. 
"Joo, mennää vaa. Mä haluun teetä ja sä oot vähän pelottava kiukkusena." Chai sulki portin takanani.
"Ai vähän vaan!"
"Joo'o!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti